KARIÉROVÝ PORADCA - JEHO MIESTO, POSLANIE A VÝZNAM V ŠKOLE
- Ostatná aktualizácia: pondelok, 19. december 2016, 20:50
-
Podrobnosti:
Napísal/a: PhDr. Martina Ďurišinová, kariérový poradca, jaz. korekcia článku Mgr. Stanislava Markovičová -
19-december-2016 19:47
Kariérový poradca systematicky usmerňuje žiakov a rozvíja ich schopnosti, zručnosti a záujmy v úzkom napojení na potreby a požiadavky trhu práce a ich uplatniteľnosti v praxi. Poskytuje poradenské služby v otázkach vzdelávacieho, osobnostného a profesijného vývinu žiakov.
Hlavné úlohy kariérového poradcu:
• zmeniť pasívny postoj žiakov na aktívny postoj k sebe, k práci, k životu prostredníctvom sebapoznania, sebarozvoja, sebazdokonaľovania a tým zvýšiť u žiakov rozsah informácií o sebe,
• prehĺbiť sebapoznanie žiakov – uvedomenie si silných, slabých stránok, svojich možností, spoznať, kto sú, aké majú schopnosti, vlastnosti, záujmy a postoje k životu aj k sebe samému, kde sú ich silné stránky a ich rezervy,
• motivovať žiakov k premýšľaniu o otázkach svojho budúceho života, čo chcú v živote robiť a čo chcú dokázať,
• rozvíjať a posilňovať osobnostné charakteristiky súvisiace so zdravotníckym povolaním,
• dať možnosť žiakom zistiť, že si do budúcna vybrali vhodné povolanie a ukázať im, že majú pre zvolené povolanie potrebné predpoklady,
• formovať hodnotovú orientáciu žiakov a jej využitie pri vytváraní predstáv o budúcnosti,
• formovať u žiakov pozitívne postoje k pracovnej činnosti a k sebavzdelávaniu,
• byť nápomocný žiakom v rámci orientácie vo svete práce, zisťovať a poskytovať informácie o možnostiach povolania/štúdia v regióne a v zahraničí,
• u žiakov rozvíjať zručnosti hľadať si vhodné povolanie,
• rozvíjať u žiakov komunikačné zručnosti a schopnosť zvládať konflikty, napĺňať svoju kreativitu v oblasti podnikateľských aktivít,
• pomocou triednych učiteľov zabezpečiť kontakt s rodičmi pri riešení vzdelávacích problémov žiakov,
• venovať pozornosť výkonovým zlyhaniam žiakov, narušeniu študijnej motivácie, nedodržaniu psychohygienických zásad štúdia, adaptačným problémom pri vstupe na SŠ,
• poskytovať metodickú a informačnú pomoc žiakom aj ich zákonným zástupcom pri riešení osobných, osobnostných a vzdelávacích problémov,
• venovať pozornosť problémovým žiakom s poruchami učenia,
• byť nápomocný žiakom aj ich zákonným zástupcom pri rozhodovaní sa pre nadstavbové štúdium, pre štúdium na vysokej škole, pri výbere študijného odboru a budúcej profesie.