Kariérové poradenstvo na SZŠ
- Ostatná aktualizácia: nedeľa, 04. október 2020, 22:39
-
Podrobnosti:
Napísal/a: PhDr. Martina Ďurišinová, kariérový poradca, jaz. korekcia článku PhDr. Bibiána Lojanová -
24-september-2020 05:45
Hlavný cieľ kariérového poradenstva:
- systematický usmerňovať žiakov a rozvíjať ich schopnosti, zručnosti a záujmy v úzkom napojení na potreby a požiadavky trhu práce a ich uplatniteľnosti v praxi,
- poskytovať poradenské služby v otázkach vzdelávacieho, osobnostného a profesijného vývinu žiakov.
Hlavné úlohy kariérového poradenstva:
- podporovať zvyšovanie odborných kompetencií kariérového poradcu prostredníctvom vzdelávania účasťou na národných projektoch, odborných seminároch a konferenciách, činnosťou v stavovských organizáciách a pod.,
- využívať materiály zverejnené na http://www.minedu.sk/vychovne-psychologicke-a-specialnopedagogickeporadenstvo/,
- realizovať monitoring zameraný na zisťovanie hodnotovej orientácie žiakov a prijímať k prípadným negatívnym zisteniam adekvátne opatrenia, vrátane kontroly ich plnení,
- podporovať zapájanie žiakov do dobrovoľníckych aktivít, spolupracovať v oblasti organizovania dobrovoľníctva na škole s dobrovoľníckymi centrami a dobrovoľníckymi organizáciami,
- poskytovať kvalifikované poradenstvo žiakom a zákonným zástupcom v oblasti profesijnej orientácie ako účinný nástroj prevencie pred možnou nezamestnanosťou absolventov v budúcnosti,
- zmeniť pasívny postoj žiakov na aktívny postoj k sebe, k práci, k životu prostredníctvom sebapoznania, sebarozvoja, sebazdokonaľovania a tým zvýšiť u žiakov rozsah informácii o sebe,
- prehĺbiť sebapoznanie žiakov – uvedomenie si silných, slabých stránok, svojich možností, spoznať kto sú, aké majú schopnosti, vlastnosti, záujmy a postoje k životu aj k sebe samému, kde sú ich silné stránky a ich rezervy,
- motivovať žiakov k premýšľaniu o otázkach svojho budúceho života, čo chcú v živote robiť a čo chcú dokázať,
- rozvíjať a posilňovať osobnostné charakteristiky súvisiace so zdravotníckym povolaním,
- dať možnosť žiakom zistiť, že si do budúcna vybrali vhodné povolanie a ukázať im, že majú preň potrebné predpoklady,
- formovať hodnotovú orientáciu žiakov a jej využitie pri vytváraní predstáv o budúcnosti,
- formovať u žiakov pozitívne postoje k pracovnej činnosti a k sebavzdelávaniu,
- byť nápomocný žiakom v rámci orientácie vo svete práce, zisťovať a poskytovať informácie o možnostiach povolania/štúdia v regióne a v zahraničí,
- u žiakov rozvíjať zručností hľadať si vhodné povolanie,
- rozvíjať u žiakov komunikačné zručnosti a schopnosť zvládať konflikty, napĺňať svoju kreativitu v oblasti podnikateľských aktivít,
- pomocou triednych učiteľov zabezpečiť kontakt s rodičmi pri riešení vzdelávacích problémov žiakov,
- venovať pozornosť výkonovým zlyhaniam žiakov, narušeniu študijnej motivácie, nedodržaniu psychohygienických zásad štúdia, adaptačným problémom pri vstupe na SŠ,
- poskytovať metodickú a informačnú pomoc žiakom aj ich zákonným zástupcom pri riešení osobných, osobnostných a vzdelávacích problémov,
- venovať pozornosť problémovým žiakom s poruchami učenia,
- byť nápomocný žiakom aj ich zákonným zástupcom pri rozhodovaní sa pre nadstavbové štúdium, pre štúdium na vysokej škole, pri výbere študijného odboru a budúcej profesie
- poskytovať žiakom informácie o dobrovoľníctve, ako jednom zo spôsobov získavania a rozvoja nových zručností, kompetencií a skúseností,
- sprostredkovať informácie o ISTP (Internetový sprievodca trhom práce) - celoslovenský internetový systém na zvyšovanie efektívnosti služieb zamestnanosti pri sprostredkovaní
- zamestnania, vyhľadávaní a ponuke voľných pracovných miest, vyhľadaní vhodných zamestnancov pre zamestnávateľov.